Kunder

Kundcase

DSC06001

Kundcase

Tillsammans med våra kunder utvecklar vi varje medarbetares unika potential. Ta del av några av våra kunders utmaningar, lösningar och resultat.

ICA_Maxi_gnista-transparent-4x (1)[87]
Ökad proaktivitet och minskad personalomsättning med PI
 
Läs om hur ICA Maxi Gnista stod inför utmaningen att rekrytera rätt medarbetare inför sommaren och med hjälp av PI lyckades optimera sin rekryteringsprocess och nå imponerande resultat.
   
Läs mer
 
Husqvarna logo
Create a great feedback culture
 
Läs om Husqvarna GIS initiativ till att skapa en kultur och en arbetsplats där människor förstår och omfamnar varandras olikheter. 

Läs mer
 
elon-logo-2019
Dubblad omsättning och låg personalomsättning med PI
 
Läs om hur Daniel Erlandsson och Din Elon Butik fördubblat sin omsättning och minskat personalomsättningen och hur PI hjälpt till på vägen.

Läs mer
 

Ica Maxi Gnista case

ICA_Maxi_gnista-transparent-4x (1)[87]

Ökad proaktivitet och minskad personalomsättning med PI

Bakgrund

ICA Maxi Gnista stod inför utmaningen att rekrytera rätt medarbetare inför sommaren – personer som inte bara skulle prestera väl i kundmöten utan också trivas och stanna långsiktigt i verksamheten. Med hjälp av PI har de lyckats optimera sin rekryteringsprocess och nå imponerande resultat.

Öppnade 2014
130 anställda
NPS 8,3

Rekryteringsprocess

  1. Skapande av en referensprofil: ICA Maxi Gnista inledde processen med att skapa en referensprofil för sin "ideala" medarbetare. Genom PI-verktyget slutförde deras försäljningschefer PI Job Assessment för att på objektivt sätt få information om vilka beteenden och kognitiva förmågor som krävs i rollen. De samlade även in data om egenskaperna hos sina befintliga, högpresterande medarbetare som trivs och har stannat länge i butiken och sammanställde detta till en kravprofil.

  2. Rekryteringsträffar i workshopformat: Nästa steg var att genomföra rekryteringsträffar i form av workshops. ICA Maxi Gnista höll totalt sex träffar med 35 platser per gång. Under dessa träffar bedömdes kandidaterna utifrån hur de presterade i workshops, med fokus på samspel med andra deltagare och svar på specifika frågor. Varje kandidat tilldelades en poäng baserat på sin prestation.

  3. PI-Analys och sammanställning av resultat: Efter workshoppen genomförde alla kandidater PI Assessments, där deras resultat jämfördes med den tidigare skapade referensprofilen. Detta gav en poäng på hur väl varje kandidat matchade den ideala profilen, på en skala från 1 till 10.

  4. Urval och anställning: ICA Maxi Gnista sammanställde sedan poängen från PI och workshoppen, och anställde de kandidater som hade högst totalpoäng. Vid lika poäng användes en granskning av CV för att identifiera den mest lämpade kandidaten.

Resultat

Genom att använda Predictio och PI som centrala delar av sin rekryteringsprocess har ICA Maxi Gnista inte bara sparat tid utan också sett konkreta resultat:

  • Proaktivitet: En ökning från 27% till 35%.
  • Kundtillströmning: En stadig ökning av kunder varje vecka sedan PI implementerades i rekryteringen.
  • Minskad Personalomsättning: Cirka 5% minskning under de senaste åren.
  • Tidseffektivisering: ICA Maxi Gnista har sparat cirka 20 timmar i rekryteringsprocessen inför sommaren.

Butiken uppnådde även det högsta resultatet någonsin för en Maxi-butik inom proaktivitet, vilket de tror är en direkt följd av att de rekryterat personer som trivs i miljön och verkligen uppskattar kundkontakten.

 

"På detta sätt har jag sparat extremt mycket tid, vi ser också en minskad personalomsättning då vi hittar folk som trivs i vår miljö och med våra krav. I kundmötet fick vi i år det högsta resultat en Maxi butik någonsin uppnått inom proaktivitet, detta har varit ett viktigt nyckeltal för oss under lång tid."
 
Robin Stenberg, HR Chef, ICA Maxi Gnista

Slutsats

Med hjälp av Predictio och PI har ICA Maxi Gnista kunnat effektivisera sin sommarrekrytering och samtidigt bygga ett starkare, mer engagerat team. PI har visat sig vara ett ovärderligt verktyg för att säkerställa att rätt personer anställs, vilket bidrar till butikens framgångar.


Husqvarna case

Husqvarna logo

Create a Great Feedback Culture

Organisation

Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en global ledare inom kraftverktyg för utomhusbruk och innovativa lösningar för skog, park, trädgård och byggindustrin. De förändrar hur världen tar hand om utomhus- och stadsmiljöer.

Global Information Services (GIS) hanterar Husqvarna Group’s breda och snabba digitala transformation samt Group Digital, Operations och Technology Development. Funktionen stödjer även koncernens tre divisioner i den digitala transformationen och säkerställer synergier mellan dem.

Initiativ

GIS driver den digitala affärstransformationsresan för Husqvarna- koncernen och organisationen arbetar ständigt med utvecklings- och förändringsinitiativ i högt tempo. För att säkra att GIS är en bra arbetsplats startade de initiativet ’Create a Great Feedback Culture’. Syftet med detta initiativ är att skapa en kultur och en arbetsplats där människor förstår och omfamnar varandras olikheter. Där konstruktiv feedback är öppen, väl mottagen och används för att förbättra relationerna varandra emellan.

Lösning

Husqvarna GIS kontaktade Predictio för att hjälpa till att genomföra detta initiativ. Predictio skapade ett skräddarsytt program i fyra steg för alla ledare och anställda i GIS-organisationen. Programmet bygger på PI-lösningen, som redan är väl integrerad i Husqvarna- koncernens personalstrategi och aktiviteter.

Under perioden december 2021 till april 2022 deltog hela Husqvarna GIS-organisation i satsningen. Totalt cirka 210 anställda.

220 anställda
13 länder

"Vi ser fördelarna med att ha en inkluderande miljö, där allas röster blir hörda. PI-verktyget passar perfekt in i vår organisation. Det hjälper oss att öka självinsikt, vilket är grundläggande för en feedbackkultur."

Anita Karlsson, People & Organisation, Husqvarna GIS

Steg 1

Varje deltagare fick återkoppling på sin PI-profil och fick diskutera vad som motiverar och ger dem energi.

 

Steg 2

Predictio höll ett flertal halvdagsutbildningar i PI, så alla deltagare fick ytterligare insikt i sina egna drivkrafter, behov och beteenden och hur var och en av dem påverkar andra. Till dessa utbildningar skapades och kommunicerades också ett gemensamt ramverk för att ge, samt ta emot feedback i organisationen.

Steg 3

Predictio höll 25 Team workshops för att säkerställa att varje ledare och dess team förstod drivkrafterna hos samtliga i teamet, hur de bäst interagerar, kommunicerar och samarbetar för att bygga ett självmedvetet och förtroendefullt team. Varje team lämnade sin workshop med en konkret handlingsplan för att förbättra teamets samarbete och feedback.

Steg 4

Predictio skapade en meta-persondataanalys av hela GIS-organisationen, i syfte att hjälpa ledningsgruppen att förstå hur de bäst kan leda, kommunicera, inspirera och engagera organisationen i den ständigt föränderliga transformationsresan

Resultat

Programmet har resulterat i mer självmedvetna ledare och medarbetare med förståelse och respekt för hur behov och beteenden kan skilja sig åt mellan människor. De har även fått med sig ett ramverk för feedback, där alla förstår syftet och är mer bekväma med att aktivt ge och söka feedback, som en vanlig praxis i vardagen. Initiativet ’Create a Great Feedback Culture’ har resulterat i att ett förtroende har börjat byggas upp i hela organisationen.

 
Fortsatt initiativ
 
Predictio skapade en meta-persondataanalys av hela GIS-organisationen, i syfte att hjälpa ledningsgruppen att förstå hur de bäst kan leda, kommunicera, inspirera och engagera organisationen i den ständigt föränderliga transformationsresan
”Att jobba med Predictio har varit en riktig engagemangsboost”
 
Anita Karlsson, People & Organisation, Husqvarna GIS

Elon case

elon-logo-2019

Fördubblad omsättning och lägre personalomsättning

Företag

Din Elon Butik är Sveriges största privatägda vitvaruhandlare bestående av 12 butiker med totalt 75 heltidsanställda. De är en specialiserad butikshandel med elektriska hushållsmaskiner och hushållsapparater. Organisationens VD är Daniel Erlandsson.

Initiativ

När Daniel Erlandsson tog över Din Elon butik var det en verksamhet som presterade acceptabelt och som i slutet av året levererade positiva resultat.

Daniel Erlandsson upplevde att det var något som saknades, att det var en arbets­plats dit medarbetarna kom för att göra sitt jobb och inte så mycket mer.

Det som saknades hos en del var engagemanget och drivkraften till att göra det där lilla extra för kunderna. Vissa butiker hade även problem med att samarbeta och det syntes på butikernas resultat. Genom att implementera The Predictive Index i orga­nisationen kunde Daniel förstå sina medar­betare från en ny synvinkel och anpassa sitt ledarskap för att motivera och driva försälj­ningen till en ny nivå.

Lösning

Att använda The Predictive Index’s Behavi­oral Assessment ger Daniel en djupgående analytisk förståelse för sina medarbetare, deras behov och beteenden. Han kan bättre motivera och engagera sina medarbetare genom att förstå varje indi­vids drivkrafter och se dem i förhållande till butikens mål och strategier.

”PI ger oss möjligheten att få data på känslor”.

På detta sätt kan medarbetarna coachas i hur de ska agera gentemot kund för att öka kundnöjdhet och försäljning i butikerna. I enighet med devisen:

”Ta inte hand om dina kunder, ta hand om dina medarbetare så kommer de att ta hand om dina kunder.”

The Predictive Index nyttjas även i rekryteringar där en kravprofil base­rad på de högpresterande profilerna i organisationen används. Skillnader mel­lan kravprofil och kandidat ger insikt i hur kandidater kommer behöver ledas och coachas för bästa möjliga resultat och prestation.

DANIEL-ELON
Jag har mina medarbetares PI-profiler på väggen i mitt konto, så jag vet hur jag ska anpassa min kommunikation och mitt ledarskap när de ringer.”
 
Daniel Erlandsson, VD, Din Elon Butik

Resultat

Att förstå och uppmärksamma behoven hos individerna i Daniels organisation har hjälpt honom att tillsammans med medar­betare att skapa otroliga resultat.

Medarbetarna är drivna och engagerade och det märks gentemot butikernas kunder och på deras prestationer. På fem år har Din Elons Butiks omsättning ökat från cirka 82 miljoner till 200 miljoner. Dessutom har Din Elon Butik uppnått en personalomsätt­ning som endast är hälften av genomsnittet i Sverige.